Dit blijkt uit onderzoek van Karla Pak en Doug Shadel. Zij promoveren volgende
week aan de Universiteit van Tilburg op een onderzoek naar
consumentenbedrog.

Voor het onderzoek bekeken de onderzoekers banden van de Amerikaanse
justitie en de FBI waarop gesprekken stonden tussen oplichters en
slachtoffers. Het ging onder meer om oplichting met creditcards,
investeringen, loterijen en reizen.

Hieruit bleek dat de oplichters bij alle typen oplichting sociale
beïnvloedingstechnieken gebruikten. Ze intimideerden de klant, probeerden
geloofwaardig over te komen door allerlei certificaten te laten zien,
overtuigden de klant ervan dat velen hem waren voorgegaan of deden zich voor
als iemand die hulp nodig had.

De slachtoffers van bedrog met investeringen waren verassend genoeg
vaker financieel onderlegd dan de gemiddelde consument. Ook hebben ze vaker
een negatieve levenservaring meegemaakt en luisteren ze eerder dan
niet-slachtoffers naar verkooppraatjes van vreemden. Bovendien zijn ze
eerder geneigd hierin mee te gaan.

Om het aantal slachtoffers van oplichting te verminderen, zouden consumenten
daarom beter moeten worden voorgelicht over overredingstechnieken, aldus de
promovendi.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl